علت استفاده از مقاومت در رله چیست ؟


قانون هانری و کاربرد دیود و مقاومت در مدار بوبین رله

قانون هانری بیان می کند که ولتاژ الکتریکی القایی در یک سیم پیچ متناسب با نرخ تغییر جریان مغناطیسی عبوری از آن سیم پیچ است. به عبارت دیگر، هر چه جریان مغناطیسی سریعتر تغییر کند، ولتاژ القایی بیشتر خواهد بود.

 

فرمول قانون هانری به صورت زیر است:

 

V = -L * dI/dt

در این فرمول:

 

V ولتاژ القایی بر حسب ولت (V)

L اندوکتانس سیم پیچ بر حسب هانری (H)

I جریان عبوری از سیم پیچ بر حسب آمپر (A)

t زمان بر حسب ثانیه (s)

کاربرد دیود در مدار بوبین رله:

 

هنگامی که جریان در سیم پیچ رله قطع می شود، میدان مغناطیسی به سرعت فرو می ریزد و طبق قانون هانری، یک ولتاژ القایی منفی با ولتاژ بالا در سیم پیچ ایجاد می شود. این ولتاژ منفی می تواند به اجزای دیگر مدار آسیب برساند.

 

برای جلوگیری از این امر، می توان از یک دیود در مدار بوبین رله استفاده کرد. دیود به عنوان یک مسیر برای تخلیه این ولتاژ منفی عمل می کند و از آسیب دیدن سایر اجزای مدار جلوگیری می کند.

 

کاربرد مقاومت در مدار بوبین رله:

 

همانطور که قبلاً ذکر شد، دیود می تواند ولتاژ القایی منفی را در مدار بوبین رله تخلیه کند. با این حال، دیودها می توانند جریان کمی را در جهت معکوس نشت دهند، که می تواند باعث گرم شدن سیم پیچ رله شود.

 

برای حل این مشکل، می توان یک مقاومت در سری با دیود قرار داد. این مقاومت جریان نشت را محدود می کند و از گرم شدن بیش از حد سیم پیچ رله جلوگیری می کند.

 

مزایای استفاده از دیود و مقاومت در مدار بوبین رله:

 

محافظت از سایر اجزای مدار در برابر ولتاژ القایی منفی

جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیم پیچ رله

افزایش طول عمر رله

نکات:

 

همیشه قبل از کار با رله ها، به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید.

استفاده از دیود و مقاومت نامناسب می تواند به رله و سایر اجزای مدار آسیب برساند.

اگر در انتخاب دیود و مقاومت مناسب برای رله خود مشکل دارید، از یک برقکار یا متخصص خودرو کمک بگیرید.

یک پاسخ به “علت استفاده از مقاومت در رله چیست ؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟